KÖPVILLKOR
Köpvillkor - sammanfattning Välkommen till SoftHoney! Nedan sammanfattas SoftHoneys köpvillkor. Du finner de fullständiga köpvillkoren i efterföljande kapitel. Där finns också sammanfattat en liten "köpguide", som beskriver hur Du går tillväga för att handla från SoftHoney. Om Du har några frågor så är Du välkommen att kontakta oss på telefon 070-3240906, mail info@softhoney.se
Det finns tre olika fraktsätt att välja: Klimatsmartfrakt vilket innebär Fri Frakt över 600 kr kostnad 89 kr under 600 kr, Snabbfrakt vilket innebär Fri Frakt över 700 kr kostnad 99 kr under 700 kr. Läs mer under leveranskostnad. Paketet ligger kvar 14 dagar hos ombudet. För paket som levererats till ditt närmaste paketombud gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr för uppkomna omkostnader oavsett köpesumma. Betalning skall ske inom 14 dagar. Alla levererade varor är SoftHoneys egendom tills det att du har betalt varan.
Du kan välja följande betalsätt: Klarna Checkout
Köpvillkor - fullständig version
ALLMÄNT
SoftHoney org.nr 580813-6708 säljer heminredningsprodukter via Internet till privatpersoner i Sverige. Du måste vara myndig 18 år för att handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformation och -pris och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister. Vi behandlar mail och order under våra kontorstider: måndag-fredag 09.00-18.00.
SORTIMENT OCH PRISER
www.softhoney.se har i dagsläget drygt 2000 artiklar i sitt sortiment. Sortimentet uppdateras regelbundet och nya leverantörer kommer att knytas upp efterhand. Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive 25% moms eller 6% bokmoms. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för eventuella fel, t ex prisuppgifter, som kan uppstå på sajten.
BESTÄLLNING
När du hittat en vara du vill beställa, skriv in önskat antal i rutan ”antal” under varan och klicka på "Lägg i vagnen"-knappen intill varan. Varan läggs då i din kundvagn som visas högt upp till vänster. Där kan du hela tiden under din shoppingtur se hur många varor du lagt i din kundvagn och vad totalsumman är. Om du vill se vilka varor, hur många, vilken storlek och vilken färg du har valt att lägga i din kundvagn, klicka på ”visa kundvagn” högt upp till vänster. Här kan du alltid ändra eller ta bort produkter. När du handlat klart, välj ”visa kundvagn" sen väljer du fraktsätt, betalsätt om du väljer ”handla direkt” så fyller du i namn och adressuppgifter om du vill få bekräftelse på leverans via mail och sms eller mailavisering av leverans så måste även detta fyllas i eller så väljer du att registrera dig som kund på www.softhoney.se, ange din e-mailadress som användarnamn och klick på fortsätt du kommer då till formuläret "Registrera användaruppgifter", fyll i dina uppgifter och klicka på fortsätt fält markerade med * är obligatoriska., nästa gång du handlar så behöver du bara logga in med användarnamn och lösen ord. Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken "lösenordsverktyg" och där fylla i din e-mailadress så skickas det ett automatiskt mail utan manuell översyn med ditt lösenord. Kontrollera att alla uppgifter är korrekt ifyllda och bekräfta sedan din order. En orderbekräftelse skickas då till din e-postadress. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Det kan i vissa fall hända att en vara/storlek/färg tagit slut. Om den vara du beställt inte finns i lager kontaktar vi dig. Du kan då välja att vänta tills varan finns i lager eller avbeställa varan. Om du av någon anledning har problem med att handla i butiken är du välkommen att kontakta oss. Du finner vår kontaktinformation under fliken Kundtjänst.
BETALNING OCH LEVERANS
SoftHoney erbjuder dig som kund följande betalningsalternativ:
Förskottsbetalning
Du betalar genom insättning på vårt PG 48 64 34-4. Var noga med att ange ditt ordernummer så att vi kan identifiera din betalning. Dina varor skickas så snart pengarna kommit in på vårt konto. (valet av fraktsätt kan påverka leveranstiden) Om betalning ej inkommit inom 4 dagar så makuleras ordern.
Klarna Checkout
Länk till Klarnas Allmänna villkor
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Delbetala din faktura
Vill du delbetala ditt köp behöver du bara hålla utkik efter raden Betala lägst. Den hittar du på din faktura. Där ser du vad du som lägst kan betala för att göra om ditt köp till en delbetalning.
Delbetalning - Klarna Konto
Genom ett samarbete med Klarna AB kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning med Klarna Konto. Detta betalsätt passar dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Om du har handlat med Klarna konto hos andra internetbutiker får du alla dina köp sammanställlda på en enda faktura, som skall betalas i slutet av nästkommande månad. Du betalar lägst 1/24 av kostnaden för produkten/-erna du köpt, dock lägst 50 kr per månad. En månatlig aviavgift om 29 kr tillkommer, oavsett antal köp. Ingen uppläggningsavgift tillkommer. Du kan närsomhelst betala av hela beloppet. Vid ett köp om 10 000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,5 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 23,64 %. Kreditköpspriset är 11 519 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 953 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
För att kunna handla med Klarna konto måste du vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige. Det är också ett krav att din angivna leveransadress är densamma som din folkbokförings-/registreringsadress. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt. Klarna AB kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift. På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna AB åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna AB åter tillhanda kommer Klarna AB skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.
Länk till Klarnas Allmänna villkor
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Skicka inga förskott! Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev till oss. Leveranssätt inom Sverige Sändningar över 2 kg skickas med Schenker under 2 kg skickas oftast som 1:a klass brev med Posten.
Leveranskostnad inom Sverige Nedanstående priser gäller endast för leverans inom Sverige. Önskar du leverans utanför Sveriges gränser, vänligen skicka ett mail till info@softhoney.se så hjälper vi dig.
Väljer du Klimatsmart Frakt så tillkommer fraktavgift 39 kr under 300 kr, läs mer nedan.
Frakt som är ett klimatsmart alternativ som tar något längre tid. Vi använder samleverans vilket innebär att hämtning sker sker 2-3 dagar i veckan mot annars 5 dagar i veckan. Paketet skickas inom 2-4 helgfria vardagar. Du hämtar paketet på Schenkers eller Postens serviceställe.
Väljer du Snabbfrakt så tillkommer fraktavgift 69 kr under 600 kr, läs mer nedan.
Om du väljer snabbfrakt så skickas paketet inom 1-2 helgfria vardagar och en fast fraktkostnad på 69 kr på köp under 600 kr, över 600 kr ingen fraktavgift.Du hämtar paketet på Schenkers eller Postens serviceställe.
Varor som är märkta som "Beställningsvaror" tar normalt ytterligare en vecka att leverera. Varor skickas antingen från vårt lager eller direkt från våra leverantörers lager. Om brevet/paketet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt närmaste postkontor/serviceställe. För paket som levererats till ditt närmaste postkontor/serviceställe gäller att om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar debiteras en avgift på 300 kr för uppkomna omkostnader oavsett köpesumma. Betalning skall ske inom 14 dagar. Alla levererade varor är SoftHoneys egendom tills det att du har betalt varan. Leverans-/Transportansvar Ovan angiven leveranstid är förväntad leveranstid och vi garanterar inte att produkterna kommer fram inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. KUNDUPPGIFTER Om vi inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte heller meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. De personuppgifter du lämnar till oss, inklusive personnummer, används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. För dessa ändamål kan vi behöva föra över vissa av dessa uppgifter till våra samarbetspartners. Vid misstanke om brott kan vi även lämna uppgifter till Polisen. Vi garanterar dock att ingen annan än vi använder uppgifterna för marknadsföring. Vi säljer till exempel inte e-postadresser. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.
Policy gällande e-postreklam - spam
SoftHoney medverkar ej till att skicka spam. SoftHoney skickar inte heller e-postreklam utan kundens medgivande. Som kund till SoftHoney kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation initierad av dig. Information som nyhetsbrev eller erbjudanden tackar du själv ja eller nej till. Även om du tackat ja så kan du enkelt begära att nyhetsbrev slutar att skickas
GARANTI Produkterna levereras med de garantier som tillverkare eller leverantör erbjuder. Kunden kan icke åberopa någon ytterligare produktgaranti från SoftHoney. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. När det gäller t.ex. handhavandefel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån SoftHoney. Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Vid garantiärenden betalar kunden alltid frakten till oss eller serviceverkstaden och vi eller serviceverkstaden står för frakten ut till kunden. RETURER OCH REKLAMATION Returer Du har alltid 14 dagars bytesrätt/ångerrätt på samtliga varor från det att du mottagit varan (dvs då paketet hämtats ut av dig på ditt utlämningsställe eller brevet/paketet kommit hem till dig). Kontakta oss först på info@softhoney.se innan du returnerar din vara för information om hur du går till väga. Returer ska återsändas till oss oanvända i hel originalförpackning, ordentligt vikt och i originalskick, inklusive pristag om sådan finns (ej smutsig, ej trasig förpackning) tillsammans med den följesedel du fick och eventuella originalhandlingar. Kostnaden för returfrakt står du som köpare för. Felleverans Om du har fått fel vara så kontakta oss på info@softhoney.se så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten. Reklamationer Konsumentköplagen gäller när du handlar varor av oss. Kontrollera alltid att varan är felfri när du tar emot varan. En vara kan reklameras om varan har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt. Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Anmäl eventuell transportskada direkt till speditören vid mottagandet av varan. Skulle varan vara skadad eller på annat sätt defekt eller om du fått fel vara/ fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart. Kontakta oss på info@softhoney.se så hjälper vi dig. Vi står för fraktkostnader och skickar dig ett adresskort/fraktsedel så att du kostnadsfritt kan returnera den felaktiga varan. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av oss. SÄKRA SIDOR SoftHoney använder Secure Socket Layers - SSL i samband med att kunden registrerar sig tills han/hon bekräftat sitt köp i kassan. För att skydda ekonomisk och annan information under överföringen används ofta Secure Socket Layers-SSL. SSL kan användas dels för att under överföringen skydda informationen genom kryptering och dels för att verifiera identiteten hos de båda ingående parterna. Det vanligaste är dock att SSL används för att verifiera säljarens identitet. Hänglåset som visas i din webbläsare när du är inloggad på SoftHoney är beviset för att det är en säker sida som använder SSL, hänglåset visas på olika ställen beroende på vilken webbläsare man använder.
ANGÅENDE KORTBETALNINGAR OCH 3D SECURE SoftHoney använder 3D Secure för sina kortbetalningar. 3D Secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och MasterCard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på Internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA), som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort.
SoftHoney är certifierad enligt Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) är en säkerhetsstandard framtagen av bland annat Visa och MasterCard
COOKIES SoftHoney innehåller cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två kategorier av cookies. Den ena kategorins sparar en fil permanent på din dator. Den andra kategorin av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner. FORCE MAJEURE SoftHoney är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
|